کشف دارویی جدید برای درمان رتینوپاتی دیابتی

11فوریه 2021- یک درمان بالقوه موثر برای رتینوپاتی دیابتی( بیماری تورم و اسکار شبکیه)، توسط یک دانشمند و محقق دانشگاه مونترال در مرکز تحقیقات بیمارستانMaisonneuve-Rosonte (MRH-RC)  تولید شده است.دکترSapieha  که با دانشمند تحقیقاتی Tsuruda، از شرکت UNITY  Biotechnologyمستقر در سانفرانسیسکو کار می کرد، نتایج پروژه تحقیقاتی خود را بر روی موش ها روز جمعه در مجلهCell Metabolism ، منتشر کرد.

فاز 1 مطالعات انسانی اکنون برای آزمایش پتانسیل این گروه از داروهای شبکیه در حال انجام است.

پرفسور Sapieha، استاد گروه چشم پزشکی UdeM و مدیر واحد تحقیقات بیماری های نورواسکولار چشم MRH-RC، گفت: این همکاری بین  MRH-RC، UdeM و بیوتکنولوژی UNITY می تواند بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی تأثیر بگذارد.

وی افزود: با یك تزریق داخل چشمی، به طور بالقوه می توان گروه هایی از سلول را كه در بروز بیماری چشم دیابتی موثر هستند، را از بین برد. بیماری چشم دیابتی حدود 750هزار كانادایی را مبتلا کرده و علت اصلی نابینایی در بزرگسالان در سن كار است.

رتینوپاتی دیابتی به دلیل تخریب رگهای خونی کوچک تغذیه کننده شبکیه و رشد مجدد مویرگهای خونی غیرطبیعی ایجاد می شود. این عروق جدید می توانند جای زخمی بر روی شبکیه ایجاد کنند که مانع دید می شوند.

ماشه رگهای خونی غیرطبیعی

یکی از چالش های اصلی در درمان رتینوپاتی دیابتی، تعیین این موضوع است که کدامیک از عروق خونی سالم و کدام یک آسیب دیده هستند. تحقیقاتSapieha نشان داد که رگ های خونی غیرطبیعی باعث فعال سازی برنامه های مولکولی مرتبط با پیری سریع می شوند، که معمولاً به عنوان پیری سلولی شناخته می شود. مطالعه حاضر بر اساس کارهای قبلی منتشر شده توسط Sapiehaو دکتر Mallette است که در سال 2016 اولین کسانی بودند که پیری سلولی را به عنوان یک روند بیماری در رتینوپاتی دیابتی شناسایی کردند.

در این مطالعه، دکترSergio Crespo-Garcia  و Agnieszka Dejda ازMRH-RC ، -نویسندگان این مقاله -، یک هدف مولکولی به نام "BCL-xL" را که در عروق خونی شبکیه معیوب وجود دارد، شناسایی کردند. داروی تولید شده توسط UNITY Biotechnology از این هدف مولکولی برای از بین بردن انتخابی رگهای معیوب استفاده می کند و بنابراین به شبکیه اجازه می دهد تا خود را ترمیم کند.

سیلوین لمیو، رئیس و مدیرعاملCIUSSS de l'Est-de-l'Île-de-Montréal ، شبکه ی بهداشت عمومی که MRH-RC بخشی از آن است، گفت: من به رهبری خود در سلامت بینایی در جوامع بالینی و علمی افتخار می کنم. برتری در این زمینه توسط مرکز دانشگاهی چشم پزشکیUdeM  هدایت می شود، كه باعث ایجاد هم افزایی بیشتر بین مراقبت از بیمار، آموزش و تحقیقات می گردد. یک بار دیگر، نتایج کار محققان MRH-RC، برای کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری های چشمی، بسیار امیدوار کننده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-02-discovery-drug-diabetic-retinopathy.html